Ile kosztuje rower i co wpływa na cenę?

Ile kosztuje rower i co wpływa na cenę?

Chcesz zaplanować swój budżet, aby kupić nowy rower? Na rynku jest wiele modeli, które różnią się geometrią, przeznaczeniem i wyposażeniem. Pewnie zastanawiasz się, ile kosztują rowery i skąd wynikają różnice w cenie. Dzisiaj przybliżymy Ci ten temat, abyś mógł kupić taki jednoślad, o jakim marzysz!

Ile kosztuje rower, czyli od czego zależy cena? 

Zanim dowiesz się ile kosztuje dobry rower, odpowiedz sobie na pytanie, jakiego modelu szukasz. Wtedy wybór nieco Ci się zawęża. Zobaczysz też, jaki jest przedział cenowy konkretnych jednośladów, które są w Twoim zasięgu.

Pierwszym krokiem jest określenie, po jakich nawierzchniach będziesz się poruszać. Nie musisz oczywiście wybierać modelu wyłącznie na asfalt, jeśli będziesz chciał weekendami zjechać na mniej utarte ścieżki. Na rynku są rowery mniej i bardziej wszechstronne (np. crossowe). 

Niestety wybierając rowery w dobrej cenie, łatwo popełnić błąd, który będzie miał wpływ na późniejszą jazdę po mieście, ścieżkach leśnych czy górzystych szlakach. Jeśli podchodzisz do kolarstwa w sposób rekreacyjny, na pewno nie sprawdzi się u Ciebie drogi rower szosowy z ultralekkim napędem i zaawansowanymi technologicznie częściami. 

Analogicznie, kiedy postawisz na miejski, a będziesz wybierać się nim na odcinki pełne korzeni i wystających kamieni – jazda może nie dać Ci takiej frajdy, jakiej oczekujesz.

Zastanawiając się, ile kosztuje nowy rower, weź pod uwagę następujące zasady: 

  • zdecyduj się na jednoślad do konkretnego rodzaju nawierzchni lub użytkowania bardziej wszechstronnego (jeśli jeszcze nie znasz swoich preferencji),
  • jeśli jest to Twój pierwszy rower, lepiej postawić na uniwersalny model,
  • kiedy zaczynasz przygodę z kolarstwem, nie inwestuj kilkunastu tysięcy złotych w pojazd, do którego nie masz pewności jak zachowuje się w terenie,
  • na początek lepiej wybrać dobrej jakości ramę, która stanowi szkielet konstrukcji i osprzęt ze średniej półki niż odwrotnie (łatwiej będzie Ci w późniejszym czasie ulepszyć swój pojazd),
  • zwykle im więcej kosztuje jednoślad, tym bardziej jest wyspecjalizowany.

Znając rodzaj jednośladu, zobaczysz też listę producentów oraz konkretnych modeli. Oczywiście warto stawiać na znane marki. Dlaczego? Łatwiej je serwisować i dobrać do nich nowe części, gdy uznamy, że nasze umiejętności wzrosły na tyle, że już pora na „upgrade”. 

Zwracaj uwagę nie tylko na logo producenta, ale także na to, kto produkował komponenty, jakie znajdują się w jednośladzie. To dwie kluczowe sprawy, które będą miały wpływ na cenę oraz jakość pojazdu.

Trzeba wziąć też pod uwagę, że z roku na rok cennik rowerów nieco się zmienia. Trudno się temu dziwić – inflacja, rosnące koszty produktów czy wszechobecna drożyzna musiały dotknąć także i tej branży. Lepiej więc nie czekać z decyzją o zakupie swojego Rometa zbyt długo.

Jakie czynniki wpływają na cenę roweru?

Przeglądając dostępne modele na rynku możesz zauważyć dużą rozpiętość cenową, nawet u jednego producenta. Dlaczego? Oto aspekty, które przekładają się bezpośrednio na koszty jednośladów:

  • przeznaczenie roweru,
  • materiał i geometria ramy,
  • wielkość kół i rodzaj ogumienia,
  • jakość zastosowanych amortyzatorów,
  • hamulce,
  • dodatkowe wyposażenie – siodełko, bagażnik, błotniki itd.,
  • inne, nowoczesne technologie zastosowane w danym modelu.

Jeśli kupujesz rower po raz pierwszy, możesz być wręcz przytłoczony wszystkimi danymi technicznymi jednośladu. Na rynku znajdziesz sporo manetek, piast, pedałów, suportów, hamulców czy amortyzatorów. Osoby doświadczone, które śledzą ten sektor od dłuższego czasu, mają nieco ułatwione zadanie, bo wiedzą już, jak konkretny komponent wpływa na styl ich jazdy i wydajność całego pojazdu. 

Właśnie dlatego producenci często dzielą swój sprzęt na konkretne serie. Przeznaczone są one dla amatorów, średnio zaawansowanych, a także dla doświadczonych sportowców przygotowujących się np. do zawodów. Im więcej innowacyjnych technologii, lepszych materiałów, tym cena części (i tym samym roweru) będzie wyższa. 

W praktyce oznacza to, że jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę, nie musisz wydawać grubych tysięcy złotych, by znaleźć jednoślad, który sprawdzi się na weekendowych wypadach. W naszym sklepie znajdziesz świetne, uniwersalne konstrukcje, które na pewno spełnią wszystkie Twoje oczekiwania, a także zaoferują Ci spore możliwości w zakresie rozbudowy! 

Rodzaj roweru a cena

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, ile kosztuje rower dla dziecka czy osoby dorosłej, biorąc pod uwagę jego konkretny typ. możesz znaleźć bardzo dobrej jakości i świetnie wyposażony jednoślad miejski, który dorównuje cenią słabszemu gravelowi. 

W tym akapicie podzieliliśmy rowery od najmniej do najbardziej wymagających, by jeszcze bardziej ułatwić Ci wybór:

  • Rowery miejskie – poniżej 2000 złotych kupisz dość prosty model idealny do sporadycznej jazdy. Jeśli jednak postawisz na bardziej atrakcyjny dla oka design i solidniejsze wyposażenie, musisz liczyć się z wydatkiem zbliżonym do około 3000 złotych.
  • Rowery trekkingowe – na solidny jednoślad, który dobrze sprawdzi się w terenie, powinieneś przeznaczyć od 1999 złotych wzwyż.
  • Rowery crossowe – najbardziej wszechstronne pojazdy, których rozpiętość cenowa jest dość spora. Najtańszy model możesz dostać nawet za 1799  złotych, a te najwyżej wyceniane potrafią kosztować nawet i 6000 złotych. 
  • Rowery górskie (MTB) – bardzo popularne, zróżnicowane pod względem osprzętu, dlatego łatwo wybrać model dla siebie. Uniwersalny rower MTB można kupić poniżej 2 tysięcy złotych. Im bardziej rozbudowany, tym cena będzie wyższa. 
  • Rowery szosowe – to bardzo zaawansowane technologicznie jednoślady, których cena waha się od 3000 do nawet 15 000 złotych. Tańsze modele mogą być dostępne wyłącznie w marketach, ale warto przemyśleć taki zakup dwa, a nawet trzy razy. Zawodowcy za swój pojazd mogą zapłacić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Nie bez powodu mówi się, że kolarstwo szosowe jest jedną z najdroższych dyscyplin sportowych.  
  • Rowery gravelowe – budżetowe modele uszczuplą stan Twojego konta nawet o kilka tysięcy PLN. Wynika to z zaawansowanego technologicznie osprzętu, który musi sprawdzać się na trudnych trasach. Ile kosztuje najdroższy rower gravelowy? Tutaj również trzeba przygotować się na wydatek rzędu kilkudziesięciu tys. złotych.

A ile kosztuje rower elektryczny? Tu także wiele zależy od typu jednośladu. Napęd i bateria realnie wpływają na ostateczny koszt jednośladu. Można jednak założyć, że niezły sprzęt kupisz za około 5000-6000 złotych i wzwyż. 

Ile kosztuje utrzymanie roweru?

Zakup roweru to jedno, ale jeszcze trzeba liczyć się z wydatkami przeznaczonymi na serwis, naprawy i wymianę zużytych części. Standardowo co roku należy sprawdzić stan techniczny wszystkich części i porządnie wyczyścić jednoślad. 

Częste wydatki to także te związane z centrowaniem kół i wymianą piasty. Jeśli samodzielna naprawa będzie ponad Twoje siły, trzeba będzie wybrać się do serwisu. Uśredniona cena za wymienione wyżej usługi waha się od 100 do nawet i 300 złotych. 

Od czasu do czasu może być też konieczna regulacja przerzutek lub hamulców czy wymiana linek. Za każdą z tych usług nie powinieneś zapłacić kilkadziesiąt złotych. Jeśli chodzi o bardziej zaawansowane komponenty, takie jak amortyzator, to jego konserwacja może być droższa. Wszystko zależy jednak od konkretnego rodzaju sprzętu. 

W sezonie mocno eksploatowany jest łańcuch, korba i pedały. Jeśli będzie trzeba je wymienić na nowe, jest to dodatkowy koszt zbliżony do 100-200 złotych. Podsumowując, dla zdecydowanej większości rowerzystów, roczny koszt utrzymania roweru powinien zamknąć się w kwocie kilkuset PLN.

Ile kosztują części do roweru?

Rowery, tak jak inne pojazdy, są wyposażone w szereg części i akcesoriów. Wszystkie z nich realnie przekładają się na przyjemność z jazdy, bezpieczeństwo i dynamikę. Ulegają jednak ciągłej eksploatacji, dlatego na pewno przyjdzie taki moment, w którym niektóre z nich trzeba będzie wymienić. Statystycznie, częściej psują się rowery dziecięce, co jednak raczej nie powinno dziwić opiekunów.

Do najszybciej zużywających się części zaliczamy m.in. łańcuch, okładziny hamulcowe, kasetę czy korbę. Najtańsze są pierwsze z nich – koszt zwykle nie przekracza kilkunastu złotych. Kaseta jest nieco droższa. Na rynku są zaawansowane technologicznie modele, które kosztują nawet kilkaset PLN, jednak bez trudu kupimy ten podzespół w cenie zbliżonej do stu złotych, choć oczywiście jego jakość może być nieco niższa.

Bardziej doświadczeni kolarze, którzy pokochali ten sport i chcą się w nim doskonalić, będą pewnie rozglądać się za nowszymi i ulepszonymi komponentami. Ich montaż pozwoli na jeszcze szybszą i wydajniejszą jazdę. Przykładem są nowoczesne klamkomanetki z hamulcem za kilka tysięcy złotych czy amortyzatory w podobnej cenie. To jednak wybór wymagających. 

Jeśli wiesz już, ile kosztuje rower górski, crossowy czy gravelowy i planujesz jak najwięcej na nim zaoszczędzić, a w kolejnych latach go rozbudowywać, weź pod uwagę jeszcze jedną ważną kwestię. Późniejsze modyfikacje często mogą nie być możliwe ze względów technicznych. 

Przykładowo, nie zamontujesz w jednośladzie bagażnika czy wydajniejszych hamulców, bo te nie będą kompatybilne z kołami, ramą, amortyzatorem czy piastą. Fabrycznie Twój rower powinien być tak zaprojektowany, aby możliwości jego rozbudowy były możliwie jak najszersze.

Na pewnych częściach i wyposażeniu po prostu nie warto oszczędzać. Oto one:

  • rodzaj kół – powinny być wytrzymałe i solidne, szczególnie jeśli wybierasz się w trudny teren. Późniejsza wymiana obręczy i szprych nie należy do najłatwiejszych, dlatego na ten aspekt warto zwrócić uwagę już podczas zakupu roweru,
  • geometria ramy – dla Twojej wygody. To ona determinuje to, jaką pozycję przyjmiesz i jak komfortowo będziesz pokonywać kolejne kilometry, 
  • hamulce – jeśli zastanawiasz się nad wyborem konkretnego modelu roweru, zawsze kieruj się tym, aby jeździć bezpiecznie. Szczękowe czy tarczowe? Lepiej postaw na te drugie, aby reakcja na przeszkody była natychmiastowa. Wybierz też nieco droższe klocki rowerowe. Równie istotne są manetki, które umożliwią Ci płynne sterowanie – także w deszczu,
  • łańcuch i napęd – tu istotne są materiały wykonania. Osprzęt powinien być dopasowany do Twoich potrzeb. Oczywiście można go później nieco ulepszyć i urozmaicić, ale solidna podstawa to doskonały punkt wyjścia,
  • opony – fabryczne rowery mogą nie być wyposażone w konkretnie taki model, jakiego potrzebujesz. Jednak w takim przypadku, wymiana jest dość prosta, a na rynku jest wiele rodzajów bieżników w oponach, rozmiarów i nowoczesnych mieszanek gum. Bez problemu znajdziesz taki, który sprawdzi się na trasie, 
  • dobrze wyprofilowana kierownica – nie tylko wpływa na wygląd jednośladu, ale przede wszystkim jest istotna dla Twojej wygody podczas pedałowania. Powinna odciążać mięśnie, abyś nie odczuwał nagłego drętwienia czy nieprzyjemnego bólu w dłoniach lub nadgarstkach nawet podczas dłuższej trasy, 
  • pedały – powinny być solidne, aby stanowiły dobre podparcie dla stóp. To szczególnie ważny element w szosówkach,
  • siodełko – producent może nie zadbać o najlepszej jakości podparcie dla całej postury, dlatego rowerzysta powinien dopasować je do swoich potrzeb. Na szczęście jego wymiana nie jest trudna. W przypadku roweru miejskiego wystarczy szerokie i grube siedzisko, ale jeśli wybierasz się w kilkudziesięciokilometrową podróż, postaw lepiej na siodełko żelowe i odpowiednie wyprofilowanie. W konstrukcji powinny znaleźć się odpowiednie wcięcia gwarantujące lepszą wentylację oraz odciążenie mięśni. Oczywiście siodełko musi być tak zamontowane i wyprofilowane, aby mogło idealnie dopasować się do anatomii kolarza. 
Get updates direct to your inbox.

 

Subscribe to our newsletter