Jakie ciśnienie powinno być w oponach rowerowych. Poradnik

Jakie ciśnienie powinno być w oponach rowerowych. Poradnik

Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy, jest prawidłowe ciśnienie w oponach roweru. W tym poradniku znajdziesz kilka cennych wskazówek, które pozwolą Ci idealnie napompować koła. 

Ciśnienie w oponach rowerowych – jak je dobrać?

Nieprawidłowe ciśnienie opony w rowerze to jedno z najczęstszych zaniedbań rowerzystów. Początkujący często nadmiernie pompują opony, zakładając, że takie rozwiązanie przełoży się na szybszą jazdę czy wyższą szczelność. Tymczasem tylko optymalna wartość zapewni komfort. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie może skutecznie utrudniać nam jazdę.

Prawidłowe dostosowanie ciśnienia nie będzie możliwe bez odpowiedniego przyrządu. Idealnym rozwiązaniem jest manometr cyfrowy bądź analogowy. Jeżeli nie masz takiego sprzętu, sprawdzi się pompka z manometrem, choć nie zawsze przedstawia ona precyzyjny wynik. Dzieje się tak, gdyż pomiar następuje w pompce, a nie w oponie. 

Podstawowe jednostki stosowane przy pomiarze ciśnienia opon to PSI oraz bar. Aby dobrać idealne ciśnienie do napompowania kół, rzuć okiem na boczne ściany opon. Najczęściej znajdziesz tam informacje na temat maksymalnego ciśnienia, jakie zaleca producent. Rekomendowane ciśnienie w kołach roweru zapewni bezpieczną jazdę i pozwoli uniknąć wielu usterek.

Jeżeli na oponach brakuje informacji na temat optymalnego poziomu ciśnienia, skorzystaj z ogólnych zaleceń dostosowanych do danego typu roweru. Ponadto warto zapytać ekspertów ze sklepu rowerowego, którzy na pewno udzielą Ci cennych wskazówek i podpowiedzą, jak prawidłowo napompować opony. 

Jakie jest zalecane ciśnienie w oponach rowerowych – od czego zależy?

Jeśli zastanawiasz się, jakie ciśnienie kół w rowerze będzie odpowiednie, musisz rzucić okiem na kilka czynników. Wiele zależy od rodzaju pojazdu, na którym się poruszasz oraz nawierzchni, po której zamierzasz jeździć najczęściej. 

Różnego typu rowery mają inne optymalne ciśnienie w oponach dętkowych:

  • Rower szosowy (opona 25 mm) – 90 PSI na przedniej i 93 PSI na tylnej oponie. 
  • Rower miejski lub hybrydowy (opona 35 mm) – 50 PSI na przedniej i 55 PSI na tylnej oponie. 
  • Gravel (opona 35 mm) – 48 PSI na przedniej i 50 na tylnej oponie.
  • Rower górski MTB (opona 29 mm) – 36 PSI na przedniej i 38 na tylnej oponie.

Jak widzisz, jednym z ważniejszych czynników jest szerokość opony. Ciśnienie stanowi miarę siły, jaką ciężar wywiera na powierzchnię. W przypadku opon powietrze znajduje się w osłonie lub dętce. Przeciętnie dętka rowerowa wymaga ciśnienia 2–3,5 bara, ale im szersza jest opona, tym mniejszego ciśnienia wewnątrz potrzebujesz. Warto o tym pamiętać przy zmianie kół na inny rozmiar. Miej też na uwadze, że dętki rowerowe 26 cali występują w rowerach o innej szerokości opon niż dętki rowerowe 28 cali.

Wielu rowerzystów zastanawia się, ile barów w oponie rowerowej z karkasami zalecają specjaliści. Pamiętaj, że opony z bawełnianymi karkasami ważą mniej, a jednocześnie są szybsze i bardziej elastyczne. Ich atutem jest również wysoka odporność na przebicia. Opony o wyższym wskaźniku TPI będą bardziej sterowne. Natomiast niskie TPI pozwoli obniżyć ciśnienie, aby zwiększyć przyczepność bądź amortyzację. 

Miłośnicy jednośladów, rozmawiając z pracownikami sklepów rowerowych, często pytają też, jakie ciśnienie w rowerze z systemem bezdętkowym należy wprowadzić do opon. W tym przypadku producenci zalecają niższe ciśnienie, z uwagi na zwiększenie wygody oraz przyczepności.

Zwróć uwagę, że waga użytkownika oraz wyposażenia pojazdu również wpływa na to, ile atmosfer w oponach rowerowych należy zastosować. Im większa masa, tym ciśnienie powinno być większe. 

Dobra praktyka mówi, aby na każde 5 kg masy odjąć 2 PSI w oponach roweru szosowego oraz 1 PSI w MTB, hybrydzie czy gravelu. Pamiętaj jednak, aby zawsze przestrzegać limitów ustalonych przez producenta. Dzięki temu z łatwością pokonasz nierówności i poradzisz sobie nawet na trudnych zakrętach. Istotną informacją jest też, że z uwagi na pozycję rowerzysty ciśnienie w przedniej oponie powinno być niższe o ok. 2-3 PSI niż w tylnej. 

Pamiętaj również o ukształtowaniu terenu. Jeśli na trasie mogą się pojawić kamienie czy nierówności, ciśnienie w rowerach powinno być na poziomie 90–100 PSI, o ile producent nie zalecił inaczej. Pilnując tego, zadbasz o wysoki komfort jazdy. 

Jeżeli często poruszasz się po zróżnicowanym terenie i nie wiesz, jakie ciśnienie w kole rowerowym będzie idealne, na początku mocniej napompuj opony, a w razie potrzeby stopniowo obniżaj ciśnienie. Dzięki temu znajdziesz odpowiedni poziom. 

Duże znaczenie ma również pogoda. Pamiętaj, że podczas deszczu powietrze w kołach powinno być niższe. Najlepiej zastosować 2–3 PSI mniej w porównaniu z optymalnym ciśnieniem dla opony. Zwróć uwagę również na temperaturę. Im jest cieplej, tym większe ciśnienie warto zastosować. Pamiętaj, że stracisz 1 PSI co każde 5°C. Kolejny ważny czynnik to różnica temperatur. Gdy napompujesz opony w temperaturze pokojowej, a na zewnątrz będzie panować temperatura 0°C, ogumienie może stracić nawet 4 PSI. 

Ciśnienie w oponach rowerowych – jak sprawdzić ciśnienie powietrza w rowerze?

Skoro wiesz, jakie ciśnienie w oponach roweru należy zastosować, czas sprawdzić, jak odczytać jego prawidłową wartość. Najlepiej skorzystać ze wspomnianej już pompki z manometrem. Jeśli przyrząd wskaże niewystarczającą wartość, szybkie pompowanie załatwi sprawę – nawet mini pompka rowerowa się sprawdzi. Ponadto manometry zainstalowane są w kompresorach, które mieszczą się na stacjach benzynowych. 

Rowerzyści czasami korzystają z najprostszej metody, czyli naciśnięcia na opony, ale w ten sposób trudno określić, ile powietrza w rowerze powinno się znaleźć. Dlatego zawsze warto mieć pod ręką przyrząd, który pozwoli określić aktualne ciśnienie. Pamiętaj tylko, że pompka powinna być dopasowana do wentyla. 

Wysokie i niskie ciśnienie oponach rowerowych – jakie są negatywne skutki?

Nieprawidłowe ciśnienie może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego warto na bieżąco kontrolować ten parametr.

Zbyt niskie ciśnienie niekiedy powoduje uszkodzenie obręczy. Gdy opona stanie się miękka, spadnie przyczepność, co znacznie utrudni jazdę. W takim przypadku należy sprawdzić, czy nie doszło do uszkodzenia, a w razie potrzeby przeprowadzić pompowanie opon rowerowych. Pamiętaj, że jazda na oponach o zbyt małym ciśnieniu może spowodować ich przebicie. 

Natomiast zbyt wysoki poziom ciśnienia sprawi, że opony będą podskakiwać przy nierównościach, a opory toczenia będą większe. Ponadto w takich warunkach ogumienie często się odkształca.

Dbanie o prawidłowy poziom powietrza w oponach wcale nie jest trudne. Wystarczy mieć pod ręką odpowiedni sprzęt (najlepiej pompkę rowerową z manometrem albo pompkę rowerową elektryczną), aby cieszyć się wygodną i bezpieczną jazdą. Na ten element powinni zwrócić szczególną uwagę rowerzyści, którzy często poruszają się po górach czy trudnych terenach leśnych.

Get updates direct to your inbox.

 

Subscribe to our newsletter