Odpowiednia ilość powietrza w oponach zapewni Ci komfortową i bezpieczną jazdę. Podpowiadamy, jak pompować rower i na które elementy należy zwrócić szczególną uwagę. Szczegółowe informacje znajdziesz w dalszej części artykułu!
Jak napompować rower, czyli jak to robić prawidłowo?
Gdy podczas jazdy w terenie ciśnienie w oponach nagle spadnie, najlepiej sprawdzi się pompka rowerowa. Zanim jej użyjesz, rzuć okiem na ogumienie. Znajdziesz tam informacje związane z zalecanym przez producenta ciśnieniem.
Jak napompować rower z wentylem rowerowym? Wystarczy, że odkręcisz plastikową osłonkę, która chroni go przed zanieczyszczeniami. Jeżeli posiadasz cienki wentyl w rowerze (Presta), odkręć górną część lub od razu umieść na nim głowicę pompki. Następnie dokręć zawór lub ustaw dźwignię blokującą (w zależności od modelu pompki).
Później wtłocz powietrze do opony. W tym celu wykorzystasz pompkę podłogową lub przenośną. Pierwsza działa znacznie szybciej, lecz to przenośna jest o wiele wygodniejsza. Ponadto możesz ją zabrać na każdą wycieczkę. Ostatnim krokiem będzie nakręcenie plastikowej osłonki, a w przypadku wentyla Presta dokręcenie elementu zabezpieczającego. Niezależnie od tego, czy pompujesz dętkę, czy szytę, obowiązują takie same zasady.
Jeśli zastanawiasz się, jak napompować rower kompresorem, czynność ta będzie równie prosta, chociaż musisz pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim kompresor na stacji jest wyposażony w wentyl samochodowy. Oznacza to, że być może będziesz musiał użyć przejściówki. Warto mieć ją ze sobą.
Urządzenia na stacjach benzynowych sprawdzą się, gdy pompowanie koła w rowerze polega na dobiciu do 2-4 barów. Natomiast moc kompresora jest niewystarczająca, aby wtłoczyć ciśnienie na poziomie 5-7 barów, co w niektórych jednośladach zapewnia komfortową i bezpieczną jazdę.
Zalecamy więc zawsze mieć ze sobą pompkę przenośną, natomiast kompresor powinien stanowić opcję awaryjną. Jeżeli poruszasz się po mieście, najlepiej udać się do sklepu rowerowego lub serwisu. Wówczas na pewno uzyskasz profesjonalną pomoc.
Czy rodzaj roweru ma wpływ na pompowanie koła?
Wiesz już, jak napompować koło w rowerze, lecz nie tylko technika ma tu znaczenie. Liczy się też rodzaj roweru oraz wybór odpowiedniej pompki. Te możemy podzielić następująco:
- HP (High Pressure) – to pompki dopasowane do rowerów szosowych. W tym przypadku na manometrze zauważysz wyższe wartości. To oznacza, że możesz wtłoczyć małą ilość powietrza przy niewielkim wysiłku.
- HV – (High Volume) – to rozwiązanie oferuje niższe ciśnienie oraz większą ilość wtłaczanego powietrza. Bardzo dobrze sprawdzi się, jeśli chcesz napompować duże dętki. Do nich nie wtłacza się tak wielu atmosfer, jak przy rowerach szosowych. To dobry wybór do takich jednośladów jak cross, trekking czy MTB.
Różne rodzaje wentyli rowerowych i pompek sprawiają, że do wtłaczania ciśnienia należy podejść w odpowiedni sposób. Wybór właściwych rozwiązań sprawi, że szybko poradzisz sobie z tym procesem. Analogicznie, nieodpowiednio dopasowane elementy nie zapewnią Ci zadowalających efektów. Wysokiej klasy pompka ręczna zapewni Ci dodatkowe wsparcie w nieprzewidzianych sytuacjach. A o te na trasie bardzo łatwo!
Jakie ciśnienie powinno być w kołach?
Prawidłowe pompowanie kół rowerowych wymaga również wiedzy na temat rekomendowanego ciśnienia w oponach. Informację tę znajdziesz na ogumieniu i zależy ona od rodzaju pojazdu, jakim się poruszasz.
Zalecane ciśnienie w oponie roweru górskiego bądź MTB (w przypadku dętek) wynosi od 2,0 do 3,5 bar. Natomiast w systemie bezdętkowym od 1,4 do 2,5 bar. Opony w rowerach szosowych najlepiej napompować od 5,0 do 9,0 bar, jednak w szytkach stosuje się nieco wyższe ciśnienie.
Oponę w rowerze trekkingowym oraz crossowym najlepiej napompować do 2,5 – 3,5 bar. Optymalne ciśnienie w rowerze miejskim zwykle waha się między 2,5 a 5,0 bar w zależności od modelu i ogumienia. W terenie znakomicie sprawdzają się opony rowerowe typu fatbike, które wymagają ciśnienia pomiędzy 0,5 a 2,0 bar.
Właściwe pompowanie roweru zapewni Ci wygodną oraz bezpieczną jazdę na co dzień. Jeżeli ciśnienie będzie zbyt niskie może dojść do przebicia dętki, a także zniszczenia opony. Zbyt niskie ciśnienie w oponie pogorszy trakcję w terenie z uwagi na niższą przyczepność, a także osłabi tłumienie delikatnych nierówności.