Jaki rower warto kupić, czyli co warto wiedzieć przed zakupem? 

Jaki rower warto kupić, czyli co warto wiedzieć przed zakupem? 

Różnią się rodzajem kierownicy, geometrią ramy, mają inne siodełka, a układ napędowy i osprzęt może być mniej lub bardziej skomplikowany – mowa tu o rowerach aktualnie znajdujących się na rynku. Na pierwszy rzut oka trudno zdecydować się na model idealny, bo każdy z nich wydaje się świetnym wyborem na codzienne przejażdżki. A może jednak istnieją rowery w dobrej cenie, którym trzeba dać szansę? Owszem! Warto jednak przyjrzeć się bliżej dostępnym jednośladom, aby wiedzieć, jaki rower na początek kupić, a jaki przeznaczony jest dla bardziej doświadczonych kolarzy. W tym artykule przybliżymy Ci najważniejsze informacje na ten temat!

Jaki rower kupić, czyli na co należy zwrócić uwagę podczas wyboru?

Aby zweryfikować, jaki rower kupić na wycieczki, najpierw warto odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego ma on konkretnie służyć. Zastanów się nad dominującym rodzajem nawierzchni, która będzie przeważać podczas Twoich wypraw. 

Potrzebujesz bardziej uniwersalnego jednośladu? A może jesteś nastawiony na trening tylko po szosie? W ten sposób łatwiej będzie Ci zawęzić poszukiwania. W dalszej części tego artykułu podpowiemy Ci, które rodzaje jednośladów są dostępne na rynku oraz jaki typ roweru kupić w zależności od rodzaju preferowanych wycieczek.

Niezależnie od tego, czy zależy Ci na szybkiej jeździe po asfalcie, czy może wolisz wyjechać w teren, warto zwrócić uwagę na podstawowe parametry techniczne. W specyfikacji każdego roweru znajdziesz informacje dotyczące ramy, hamulców, napędu, manetek, widelca, rodzaju ogumienia czy pedałów. Skąd wiedzieć, jaki rower wybrać? Oto czym warto się kierować:

  • Rodzaj ramy – dotyczy to nie tylko rozmiaru, ale także materiału wykonania. Dawniej najpopularniejsza była stal, wytrzymała i solidna, jednak dziś dla niektórych kolarzy jest za ciężka. Wypiera ją aluminium (trwałe, lekkie i bardzo popularne) oraz włókno węglowe (doskonale tłumi nierówności, nie ulega korozji i jest niezwykle wytrzymałe),
  • Napęd – jeśli chcesz wiedzieć, jak wybrać odpowiedni rower, to podstawą jest liczba przerzutek. Im więcej przełożeń, tym łatwiej poruszać się w zróżnicowanym terenie,
  • Hamulce – najpopularniejsze i najbardziej wydajne na rynku to te tarczowe (mechaniczne lub hydrauliczne). W wielu jednośladach mocuje się też modele szczękowe v-brake, które są znacznie łatwiejsze w serwisowaniu oraz mają prostszą zasadę działania, 
  • Sztywny widelec lub amortyzator – jeśli będziesz poruszać się po równej nawierzchni, pierwsze rozwiązanie jest jak najbardziej wskazane. Zawieszenie z amortyzacją sprawdzi się w trudniejszym terenie. Rolą amortyzatora jest pochłanianie drgań spowodowanych nierównościami na drodze, dlatego warto wziąć to pod uwagę, jeśli uprawiasz trekking lub wyruszasz w nieznany teren górski. Aby wygodniej było Ci jeździć, zwróć uwagę na materiał wykonania tych komponentów i ich wagę. 

Zarówno rowery dla początkujących, jak i dla zaawansowanych kolarzy muszą być dopasowane pod względem wielkości kół. Modele górskie to najczęściej 26, 27,5 i 29 cali. W przypadku pozostałych rowerów najczęściej spotykamy się z 28″. O tym, na jaki teren przeznaczony jest dany rower, świadczy jednak także stosowane ogumienie. Może być szersze (w teren) albo węższe (na szosę). 

W ofercie wielu producentów znajduje się też modny ostatnio rower do jazdy po mieście i lesie wyposażony w silnik. Tu także trzeba zwrócić uwagę na stosowany osprzęt, baterię czy rodzaj napędu. Od tego zależy, ile kilometrów przejedziesz na jednym ładowaniu oraz jak e-bike będzie się zachowywać w terenie. 

Jaki rower crossowy kupić?

Nie wiesz, jaki rower męski lub damski wybrać? Trudno określić Ci nawierzchnię, po której będziesz się poruszać? W takim razie model crossowy jest idealnym wyborem. To najbardziej uniwersalny rodzaj jednośladu dostępny na rynku. 

Potrafi solidnie rozpędzić się na asfalcie, a także pokonać nierówności, kiedy zdecydujesz się zjechać z równej szosy w bardziej wymagający teren. Najlepiej od razu zainwestować w taki rower, który pozwoli przyjąć komfortową pozycję — lekko pochyloną z możliwością odciążenia mięśni dłoni, pleców i szyi. Oczywiście można pokusić się o regulowany wspornik kierownicy, aby móc dopasować jednoślad do swoich potrzeb, ale takie rozwiązanie ma wielu przeciwników ze względu na podatność na ewentualne poluzowanie. Rama powinna być lekka i dość wytrzymała, aby nie porysowała się podczas podróży.

Koła i obręcze przystosowane są do jazdy w terenie, ale nie mają tak agresywnych bieżników jak w MTB. Fabrycznie nie montuje się do nich bagażnika i błotników, warto jednak pomyśleć perspektywicznie i wybrać model, który jest do tego przystosowany. 

Warto wziąć pod uwagę napęd z dużą liczbą przełożeń, aby od razu zapewnić sobie szeroki zakres regulacji. Późniejsza wymiana komponentów może być problematyczna. Na rynku znajdziesz rowery wyposażone w wolnobieg lub kasetę. To drugie rozwiązanie przekłada się na niższą masę i lepszą sztywność. 

Cechą rowerów crossowych jest obecność amortyzatora. Najczęściej ma on skok 50-63 mm, co przekłada się na skuteczne redukowanie drgań generowanych w trakcie jazdy po parku czy ścieżkach leśnych. Aby rowerzyści mogli bezpiecznie reagować na przeszkody, mocuje się hydrauliczne hamulce tarczowe albo nieco prostsze w obsłudze V-brake’i. I jest to świetny wybór. 

Rowery crossowe powinny być wykonane ze względnie lekkich komponentów, aby manewrowanie nimi było komfortowe. Ze względu na to, że są to dość wszechstronne jednoślady, muszą one szybko się rozpędzać, a także dobrze radzić sobie na drogach polnych i leśnych. 

Jaki rower trekkingowy kupić?

Rower trekkingowy wyposażony jest w oświetlenie, bagażnik i błotniki, dlatego ma typowo turystyczne zastosowanie. Choć cross ma z nim wiele wspólnego, to różni się nieco przyjmowaną przez rowerzystę pozycją. W tym jednośladzie jest ona jeszcze bardziej komfortowa — wyprostowana. 

Łańcuch wraz z napędem przypominają nieco osprzęt montowany w MTB. Mechanizm z trzema tarczami świetnie sprawdza się w terenie. Warto go dopasować pod kątem jazdy: w zależności od tego, czy są to przejażdżki rekreacyjne, czy jednak oczekujemy od jednośladu czegoś więcej.

W tym rowerze wystarczą tradycyjne, hydrauliczne hamulce szczękowe. Warto jednak odnotować, że w wielu wersjach pojawiają się też tarczówki. Co do opon, to muszą one być przygotowane do jazdy terenowej, czyli mieć niskie opory toczenia i warstwę antyprzebiciową. Zwróć uwagę na solidne i trwałe obręcze. Element charakterystyczny roweru trekkingowego to także sztywny widelec. Aluminiowy jest nieco tańszy, a karbonowy czy też stalowy lepiej tłumi drgania. 

Jaki rower miejski kupić?

Rowery miejskie powstały z myślą o codziennych dojazdach do urzędu, pracy czy też sklepu. Projektowane są po to, aby jazda była wygodna i bardzo przyjemna. Zazwyczaj pokonują niewielkie odcinki, dlatego rodzaj napędu, piasty czy rozbudowane przerzutki nie są tu aż tak ważne. 

Wyróżnia je specyficzna kierownica: zakrzywiona w stronę rowerzysty, oraz siodełko, dzięki któremu osoba kierująca może przyjąć wyprostowaną pozycję. Z tyłu jest bagażnik, na który można odłożyć torbę z zakupami. Przód to z kolei idealne miejsce na koszyk.

Zwróć uwagę, że modele miejskie mają łagodną geometrię, a materiał ramy to najczęściej stal lub aluminium. Nie ma sensu inwestować tu w wysokiej jakości włókno węglowe. Komfortowe pedałowanie zapewniają jednobiegowe rowery miejskie. Popularne konfiguracje to 1×3, 1×6 albo 1×7.

Aby zareagować na przeszkodę, potrzebne są też hamulce. Najpopularniejsze to te szczękowe typu v-brake. Jest to świetne rozwiązanie do jazdy na co dzień. Jeśli preferujesz bardziej sportowy styl jazdy, lepiej zainwestuj w tarczówki.

Jeśli zastanawiasz się, jaki rower damski kupić to zwróć również uwagę na design. Kolor, rodzaj koszyka, skórzane siodełko czy nowoczesne oświetlenie wpływają na stylistykę całego jednośladu. 

Jaki rower górski kupić?

Nie da się w kilku słowach odpowiedzieć na pytanie, jaki kupić rower męski i damski do jazdy po górzystych terenach. Wiele zależy od tego, jaką dyscyplinę sportu najbardziej preferujesz. Im większe koła, tym lepiej pokonują one przeszkody na trasie. Mniejsze są z kolei bardziej zwrotne. Warto zaznaczyć, że rowery górskie dzielą się jeszcze pod względem przystosowania ich do ekstremalnych dyscyplin, jak freeride czy downhill.

Przeglądając ofertę rowerów na rynku, przyjrzyj się bliżej parametrom technicznym. Istotną kwestią jest np. amortyzacja. Wspominaliśmy wcześniej o widelcach sztywnych, które podczas pokonywania zjazdów i podjazdów nie są dobrym pomysłem. Przyda się solidny amortyzator, który tłumi wstrząsy, a także blokada skoku. Pozwoli ona na szybkie dopasowanie parametrów jazdy do aktualnych warunków. Co więcej, na pewno spotkasz modele, które mają full suspension, czyli amortyzację przednią i tylną. Pozwoli to na jeszcze sprawniejsze i bezpieczniejsze poruszanie się w trudnym terenie. 

Jeśli chcesz wiedzieć, jak kupić dobry rower, na pewno zainwestuj w dobrej jakości ramę. Ciężka stal może nie być najlepszym pomysłem w trudnym terenie. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest aluminium, a dla tych, którzy cenią najwyższą jakość — włókno węglowe. 

To, na co trzeba zwrócić uwagę podczas wyboru górala to solidne ogumienie z wyraźnie zaznaczonym bieżnikiem. Powinien mieć on bardzo dobrą przyczepność zarówno do asfaltu, jak i szutru. A co z hamulcami? W warunkach górzystych często zmienia się pogoda, dlatego wybierz hydrauliczny tarczowy układ hamulcowy, który dobrze radzi sobie w zmiennych warunkach atmosferycznych. Nieco tańszy jest mechaniczny.

Jaki rower szosowy kupić?

Rowery szosowe przygotowane są do szybkiej jazdy. Właśnie dlatego, jeśli ten sport jest stworzony dla Ciebie, trzeba zainwestować w jak najlepszą ramę i komponenty. Co jest ich cechą wspólną? Niska masa. Stąd też rama powinna być wykonana z aluminium, a jeszcze lepiej — z karbonu. 

Pierwsza z nich nieco gorzej tłumi drgania, dlatego jest to mały minus. Nie można jednak mieć zastrzeżeń do jej trwałości. Karbon to zaawansowany materiał, który znacznie poprawia komfort jazdy. Co ważne, stosuje się go nie tylko do produkcji ramy szosowej, ale także widelca. 

Napęd trzeba dostosować do swojego doświadczenia i budżetu. Na rynku jest wiele grup dedykowanych właśnie do szosówek, które charakteryzują się niezawodnością. Istotną kwestią jest też obsługa napędu, dlatego w ofercie znajdziesz wiele elektronicznych odpowiedników. 

Najlepiej od razu zainwestuj w rower szosowy wraz z systemem SPD lub SPD-SL, czyli wydajnymi pedałami wpinanymi, a także w hamulce hydrauliczne tarczowe, choć na początku swojej przygody z szosówką model szczękowy także będzie odpowiedni. 

Jaki rower gravelowy kupić?

Jeśli szosówki nie są dla Ciebie odpowiednie, bo lubisz wyjechać w teren, z kolei MTB z jakichś powodów nie jest strzałem w dziesiątkę, przyjrzyj się bliżej rowerom gravelowym. Ich cechą charakterystyczną są szerokie opony. Kieruj się w stronę 32-38 mm, ale jeśli lubisz podróżować po bezdrożach i nie znosisz kompromisów, wybierz jeszcze szersze ogumienie. Upewnij się jednak, że dane obręcze dają możliwość mocowania konkretnego rodzaju opon. 

Kluczową kwestią jest geometria z wydłużoną górną rurą i nisko umieszczonym suportem. Wszystko po to, aby móc się rozpędzić do dużej prędkości, nawet jeśli nawierzchnia nie jest idealnie równa. Zwróć uwagę na odpowiednio wyprofilowaną kierownicę, która zapewnia dobrą kontrolę w terenie i jednocześnie umożliwia wygodne ułożenie dłoni. Wszystko to ma znaczenie na trasie pełnej przygód. Jednoślady te powinny być obowiązkowo wyposażone w hamulce tarczowe — hydrauliczne lub mechaniczne. 

Gravele nie powinny być ciężkie, z kolei lekkie komponenty są nieco droższe od tradycyjnych. Warto jednak zainwestować w dobrej jakości rower, który nie zawiedzie Cię w wymagającym terenie. Weź pod uwagę, że osprzęt musi być nie tylko wydajny i niezawodny, ale także odporny na uszkodzenia mechaniczne. Kamienie, piach czy błoto to tylko niektóre z czynników, na które jest narażony rower gravelowy. 

Jaki rozmiar roweru należy wybrać?

Wiesz już, jaki rodzaj roweru najbardziej odpowiada Twoim potrzebom. Pamiętaj także o rozmiarze, który będzie dopasowany do Twojego wzrostu, ale nie tylko. Istotną wartością jest przekrok. Jak go zmierzyć? Wystarczy dokonać pomiaru długości wewnętrznej nogi, czyli od pachwiny aż do pięty sięgającej podłoża. 

Znając swój wzrost i przekrok, łatwiej będzie dobrać Ci prawidłowy rozmiar ramy. Niestety nie ma jednej złotej zasady mówiącej, jaki rodzaj roweru wybrać. Najlepiej zapoznać się z tabelą producenta (w zależności od typu jednośladu, bo są one różne dla graveli i szosówek, MTB oraz innych). 

Jesteśmy przekonani, że w naszej ofercie znajdziesz świetne, przystępne cenowo jednoślady, które na pewno spełnią Twoje oczekiwania! 

Get updates direct to your inbox.

 

Subscribe to our newsletter