Właściwe przygotowanie jednośladu do sezonu to obowiązek każdego rowerzysty. Sprawdź, jakie kroki należy wykonać, aby zadbać o swoją wygodę i bezpieczeństwo.
Jak przygotować rower do sezonu – od czego warto zacząć?
Po zimie każdy jednoślad wymaga dokładnego przeglądu i czyszczenia. Jeżeli przez wiele tygodni rower znajdował się w garażu lub w piwnicy, musisz sięgnąć po niezbędne narzędzia rowerowe i pozbyć się zalegającego kurzu. Równie ważne jest smarowanie elementów.
Właściwa konserwacja roweru po sezonie niekiedy obejmuje również zmianę opon. Podstawowym elementem jest kontrola ogumienia. Jeżeli po długim postoju w garażu lub piwnicy guma się odkształca, należy koniecznie zainwestować w nowe opony.
Pamiętaj, aby napompować koła zgodnie z zaleceniami producenta. Zazwyczaj niższe ciśnienie oznacza lepszą przyczepność oraz większą wygodę jazdy. Natomiast wyższe wiąże się z mniejszymi oporami toczenia.
Jeśli zastanawiasz się jak przygotować rower na wiosnę, nie możesz zapomnieć o kontroli stanu klocków hamulcowych. Warto również rzucić okiem na linki i pancerze. Jeżeli rower znajdował się w suchym miejscu, elementy te powinny być w dobrej kondycji. Musisz jednak wziąć poprawkę na to, że czasem osadza się na nich rdza. Pamiętaj, że zardzewiałe linki stawiają opór przy hamowaniu i zmianie przerzutek. Poza tym mogą stanowić realne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa podczas jazdy.
Musisz sprawdzić też elementy oświetlenia. Zazwyczaj lampki w rowerze zasilane są bateriami. Warto mieć pewność, że ogniwa się nie wyładowały i – w razie potrzeby – je wymienić. Pamiętaj, że odpowiednio zainstalowane oświetlenie jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy.
Wybierz dobrze wykonane, LED-owe lampki, które gwarantują długą żywotność. Ponadto sięgnij po rozwiązania od renomowanych producentów. Wówczas zyskasz pewność, że sprzęt sprawdzi się przez długi czas.
Konserwacja roweru po zimie wcale nie jest trudna, lecz wymaga dużej uwagi i precyzji. Wybór odpowiednich rozwiązań pozwoli Ci zadbać o komfort jazdy na co dzień.
W jaki sposób należy umyć rower?
Mycie i czyszczenie roweru to podstawowe czynności konserwacyjne. Pamiętaj jednak, że nie każda metoda będzie odpowiednia. Jak przygotować rower po zimie, aby cieszył oko przez długi czas?
Przede wszystkim zapomnij o myjce ciśnieniowej. Wybór takiego urządzenia sprawi, że woda przedostanie się do łożysk i usunie z nich smar. Dużo lepszym rozwiązaniem jest zwykła szczotka, szmatka i gąbka nasączona wodą i płynem. Pamiętaj również o usunięciu brudu z przerzutek.
Podczas czyszczenia roweru ustaw go kołami do góry. Następnie osusz i nasmaruj elementy. Cały proces może zająć nieco czasu, choć zdecydowanie warto wygospodarować nawet i kilka godzin. Jeśli odpowiednio wykonamy wszystkie działania, to efekty powinny być świetne!
Obok podstawowych produktów możesz również sięgnąć po spray nabłyszczający. To preparat, który zapewnia miły dla oka połysk, a jednocześnie chroni powierzchnię przed zabrudzeniami. Przy stosowaniu nabłyszczacza zwróć uwagę, aby nie dostał się on pod obręcze kół i klocków hamulcowych. „Potraktowane nim” elementy mogą pracować nieprawidłowo.
Nie zapomnij również usunąć starego smaru z łańcucha. W tym celu użyj płynu do mycia silników lub benzyny ekstrakcyjnej. Zanurz łańcuch w preparacie, a na pewno uzyskasz optymalny efekt. Jeżeli wracasz z deszczowej przejażdżki, najlepiej spryskaj element napędu środkiem, który wypiera wodę, a następnie przetrzyj suchą szmatką.
Przyda się również szczoteczka do zębów, która pozwoli Ci szybko pozbyć się brudu z zębatek rowerowych. Zadbaj również o to, aby wszystkie ruchome elementy w rowerze były czyste. Chodzi np. o łożyska w pedałach, połączenia gwintowane czy sztycę regulowaną.
Dzięki tym prostym czynnościom rower po zimie znowu będzie zachwycał stylowym wyglądem i zapewni komfortową jazdę. Miej też na uwadze, że niektóre prace konserwacyjne należy przeprowadzać również w trakcie sezonu i na bieżąco reagować na wszystkie sygnały, które mogą świadczyć o usterce.
Przygotowanie roweru do sezonu – regulacja ważnych elementów roweru
Do bardzo ważnych czynności, które powinien wykonać każdy rowerzysta, należy regulacja przerzutek oraz hamulców. Proces ten jest bardzo prosty, lecz należy wykonać go precyzyjnie.
Regulacja przerzutki przedniej
Większość rowerów wyposażona jest w dwie przerzutki. Odpowiednia regulacja sprawi, że napęd będzie pracował prawidłowo, co przełoży się na wygodną jazdę w każdych warunkach. Ignorowanie tej czynności sprawi, że biegi mogą reagować z opóźnieniem, a łańcuch zacznie zahaczać o prowadnicę.
Na szczęście przygotowanie roweru do sezonu jest dosyć proste. Pamiętaj, że jednokrotne wyregulowanie nie wystarczy i co jakiś czas potrzebna będzie korekta. Ponadto ustawienie zmieniarki bywa czasochłonne. Na początku sprawdź, czy przerzutka rowerowa jest prawidłowo przymocowana – prowadnica powinna znajdować się 1-3 mm nad tarczą dużą, równolegle do blatu.
Co warto podkreślić, w rowerach szosowych regulacja przebiega nieco inaczej niż w MTB. Jeśli chodzi o klamkomanetki do popularnych kolarzówek, pokrętła znajdują się w pancerzach natomiast w niektórych jednośladach MTB oraz modelach trekkingowych baryłkowe śruby zainstalowane są przy manetkach.
Zarówno w MTB, jak i rowerach szosowych łańcuch należy zrzucić na małą tarczę, do końca wkręcić śrubę, a następnie odkręcić ją o 1-2 obroty.
Aby prawidłowo wyregulować element, zawieś rower na stojaku i poluzuj linkę przerzutki przedniej. Z tyłu należy ustawić łańcuch na środek kasety. Następnie przekręć śrubę L tak, aby prowadnica znalazła się na środku tarczy. Przekręć linkę, nie zmieniając położenia wózka przerzutki. Później umieść łańcuch na dużej tarczy z przodu za pomocą manetki lub klamkomanetki.
Z regulacją położenia prowadnicy poradzisz sobie za pomocą śrubki H. Następnie dokonaj mikroregulacji, korzystając w tym celu ze śruby baryłkowej. Jeżeli łańcuch będzie dotykał prowadnicy od wewnątrz, wykręć śrubę do przesunięcia się jej w lewo od osi. Jeśli zaś dotyka prowadnicy z lewej strony, odkręć śrubę.
Regulacja przerzutki tylnej
Jeśli przeprowadzasz przegląd roweru po zimie, musisz rzucić okiem na każdy detal. Na początku sprawdź, czy hak przerzutki jest prosty. Jeżeli element będzie przekrzywiony, musisz kupić nowy.
Gdy hak wygląda prawidłowo, umieść łańcuch na najniższej tarczy z tyłu oraz największej z przodu. Później odkręć śrubę kluczem imbusowym, który przytrzymuje linkę. Jeżeli śrubka H jest odpowiednio wkręcona, kółka przerzutki tylnej będą w osi razem z małą zębatką wolnobiegu bądź kasety.
Przy niskich biegach łańcuch wrzuć ręcznie na największą tarczę tylną. Przerzutkę przytrzymaj przy symulacji najwyższego zakresu. Gdy kółko będzie po prawej stronie, kręć śrubką w L w lewą stronę (i odwrotnie przy lewym odchyleniu).
Jeżeli ustawiłeś już zakres przerzutki, zrzuć łańcuch rowerowy na najmniejszą koronkę wolnobiegu bądź kasety. Śrubę dokręć do oporu i odkręć o kilka obrotów. Dzięki temu możliwa będzie regulacja naprężenia linki.
Później przykręć linkę do przerzutki kluczem imbusowym, upewniając się, czy jest właściwie położona. Sprawdź, jak działa napęd i czy biegi nie reagują z opóźnieniem.
Regulacja hamulców
Prawidłowa regulacja hamulców to jedna z najważniejszych czynności, które wpływają na bezpieczeństwo. Jak należy przygotować rower do jazdy?
Na początku sprawdź, czy koło jest prawidłowo osadzone i wycentrowane. Nie zapomnij również o kontroli stanu klocków hamulcowych do roweru. Sposób regulacji hamulców zależy od ich rodzaju. W każdym przypadku niezbędny będzie klucz imbusowy. Może przydać się również wkrętak oraz klucz torx.
W przypadku popularnych hamulców V-brake najczęściej wystarczy obrócić baryłkowe pokrętło przy zacisku hamulca. Jeśli to nie pomoże, wyreguluj napięcie linki. W tym celu wyjmij fajki z linką przy jednym ramieniu i poluzuj śruby przy tym, do którego jest zamocowana linka. Później dokręć śrubę baryłkową przy klamce, a następnie odkręć o dwa pełne obroty.
Przy regulacji hamulców tarczowych poluzuj śruby, które mocują hamulec do widełek. Nie odkręcaj go całkowicie, raczej zachowaj duży luz. Zaciśnij element przy pomocy klamek przy kierownicy. Teraz przytrzymaj zacisk i dokręć śruby.
Smarowanie niezbędnych elementów roweru, czyli ważna część przygotowań do sezonu
Kolejną czynnością, której nie wolno bagatelizować, jest smarowanie łańcucha. Co warto podkreślić, najlepiej byłoby robić to po każdej dłuższej podróży. Jeżeli podczas jazdy słyszysz charakterystyczne dzwonienie, to jest to sygnał, że element wymaga konserwacji.
Pamiętaj, aby nie stosować grubego smaru, który przyciąga brud. Najlepszym rozwiązaniem będzie specjalny preparat do smarowania łańcuchów lub smar silikonowy w puszce. Zadbaj również o smarowanie osi dźwigni hamulca.
Bardzo istotne jest także smarowanie kabli, które pozwalają na zmianę przerzutek oraz odpowiednie hamowanie. Najlepiej wlać olej lub smar aerozolowy na wlocie i wylocie kabla, a także do jego płaszcza.
Konserwacja roweru to również smarowanie łożysk. W tym celu zdejmij koło, obróć tuleje i usuń łożyska. Następnie je wyczyść wraz z miseczkami, nałóż smar i złóż konstrukcję.
Jak przygotować rower – dokręcenie wszystkich części w rowerze
Wielu rowerzystów zastanawia się, jak samemu przygotować rower do sezonu. Podstawową, a często bagatelizowaną czynnością, jest prawidłowe dokręcenie wszystkich elementów.
Przede wszystkim przy dokręcaniu śrub należy nałożyć na nie odpowiedni smar. To bardzo istotne przy wkręcaniu misek suportu, gdyż preparat świetnie chroni przed kontaktem elementów z brudem czy wilgocią.
Producenci śrub najczęściej podają maksymalną wartość siły dokręcania. Przy dokręcaniu elementów z jedną śrubą montażową, staraj się robić to naprzemiennie. Natomiast w przypadku dwóch, dokręć jedną z nich do momentu delikatnego oporu, a następnie zajmij się drugą.
Zwróć uwagę, aby dokręcane elementy były równo dosuwane do gniazd. Błędy zdarzają się zwłaszcza przy mostkach, a krzywo dokręcona konstrukcja może doprowadzić do pęknięcia. Gdy dokręcasz pedały, pamiętaj, że musisz włożyć w to sporo siły!
Przygotowanie roweru do sezonu a sprawność kół
Koła zbudowane są ze szprych oraz piasty, która je łączy. Ponadto naciągane są za pomocą nypli. Elementy te odpowiadają m.in. za jego wytrzymałość. Jak przygotować rower do jazdy i zadbać o każdy szczegół? To wcale nie jest trudne.
Przede wszystkim sprawdź ciśnienie w oponach i rzuć okiem, czy elementy koła nie mają pęknięć oraz wgnieceń. Jeżeli pojawią się uszkodzenia, konieczna będzie wymiana. Zdarza się również, że koło odbija na lewą lub prawą stronę. Wtedy sięgnij po klucz do szprych i kręć nyplem do momentu, w którym szprycha naciągnie się na poziom sąsiadujących szprych.
Jeżeli trudno Ci wykryć luźną szprychę lub jest ich więcej, zacznij naciąganie w miejscu, w którym koło rowerowe odbija najbardziej. Sprawdź, w którym punkcie zahacza ono (bądź zbliża się) o taśmę i wybierz miejsce najsilniejszego bicia. Wtedy poluzuj jedną lub dwie szprychy, a później naciągnij je po przeciwnej stronie. Rób to stopniowo i w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Jak widzisz, musisz zadbać o sporo ważnych części rowerowych. Warto jednak poświęcić na te czynności nieco czasu. Trzeba tu bowiem wyjść z prostego założenia – bezpieczeństwo przede wszystkim!